Ware Misdaad

Het Raadsel dat de Rechters van Dendermonde niet oplossen konden...

Op een keer werd een stroper opgepakt door een paar gendarmes, ergens in een bos in Wichelen. De gendarmes wisten niet dat de man in het gezelschap was geweest van zijn vrouw, die zich niet ver daar vandaan verstopte, op een plek die nu nog steeds het Galgeveld heet, en waar in die tijd zelfs nog een echte galg stond. Op het moment dat de vrouw zich in het struikgewas en kreupelhout bij het Galgeveld verstopte, hing er trouwens een bandiet aan de galg te bengelen... en zag ze een vogel uit zijn jaszak vliegen. Om een of andere reden beschouwde de vrouw dit als een voorteken: als ze een nest vogels in de zak vond, zou haar man vrijgelaten worden. En dus ging ze een kijkje nemen in de zak van de gehangene en ontdekte ze daar inderdaad vier kleine vogeltjes.

Op de dag van het proces ging de vrouw van de stroper naar de rechtbank van Dendermonde. Toen de man tot de strop veroordeeld werd, stapte ze naar voor en zei: "Ik zou een beroep willen doen op het oude gebruik, waarbij een ter dood veroordeelde vrijgelaten moet worden, als zijn rechters de oplossing van een raadsel niet kunnen vinden!"

De rechters konden het verzoek van de vrouw niet weigeren, en zij gaf hen het volgende raadsel op:


"Ik ben naar hier gekomen

nadat ik vier levende uit een dode heb genomen

en nu maakt de vijfde de zesde blij.

Raad het maar en zeg het mij!"


De rechters moesten haar het antwoord schuldig blijven. "Geef ons de oplossing en we laten je man vrij!" zeiden ze.

"Wel," zei de vrouw. "Voordat ik naar hier kwam, vond ik vier mussenjongen in de zak van een gehangene die nog aan de galg hing. De vijfde ben ik en de zesde is mijn man, die heel blij zal zijn nu u hem moet vrijlaten!"

En zo geschiedde. De man en zijn spitsvondige vrouw zijn daarna, naar verluidt, nooit meer op strooptocht gegaan.

Populaire posts