Ware Misdaad

Stadsspel of stadswandeling in Brugge of Gent, met Patrick Bernauw en "Het Bloed van het Lam"

www.schrijverspunt.nl

Er zijn zo van die mijlpalen in een schrijversleven. Exact vijftentwintig jaar lang ben ik zelfstandig auteur-scenarist(-regisseur-performer-redacteur-enzovoort). En dertig jaar geleden publiceerde ik mijn eerste boek, een bundel fantastische verhalen die de jaren voordien her en der waren verschenen, onder meer in de Ganymedesreeks van Bruna (science-fiction) of het Zwarte Beertjes Crime Jaarboek. Om die verjaardagen te vieren, verschijnen bij Clusteruitgeverij Schrijverspunt (www.clusteruitgeverij.org) niet minder dan 11 titels in herdruk.

Het eerst boek in de reeks:


  

Geen enkele andere stad pronkt er zo openlijk mee de enige echte Heilige Graal te bezitten als Brugge. Vlaanderen was dan ook de bakermat van de Orde der Tempeliers, die de behoeders van de Graal – of het Heilig Bloed van Christus – zouden zijn. Precies die Heilige Graal staat centraal in het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck, dat toppunt van "Vlaams Primitieve" mystieke schilderkunst. En precies in het Lam Gods nemen de Tempeliers een prominente plaats in...
Tijdens zijn onderzoek naar de diefstal van het paneel de Rechtvaardige Rechters komt Maarten Dejonckheere de occulte geheimen van de Tempeliers en de Graal op het spoor. Een zekere Lena beweert er meer over te weten. Zij is op de vlucht voor haar familie, die al eeuwenlang een geheim genootschap leidt rond het Heilig Bloed van Brugge. En zo brengt ze niet alleen haar eigen leven in gevaar...
"Waarom werd het paneel de Rechtvaardige Rechters in 1934 gestolen uit het Lam Gods? Waarom wilden de nazi's het terugvinden? Verbergen de Rechtvaardige Rechters het geheim van het Heilig Bloed? Welke rol speelden de Tempeliers in dit alles?" - Deze vragen probeerde ik al te beantwoorden in Mysteries van het Lam Gods, mijn eerste boek over "het Vlaamse Monster van Loch Ness". In Het Bloed van het Lam, oorspronkelijk verschenen in 2006 bij uitgeverij Manteau, gaf ik ook de antwoorden.
Het boek is al een tijdje uitgeput, en ik hou nog steeds heel wat voordrachten over het onderwerp. Al een jaar of acht organiseer ik samen met vzw de Scriptomanen ook stadswandelingen of stadsspelen "onder de torens van Brugge en Gent", rond dezelfde thematiek. Een herdruk van Het Bloed van het Lam kon dan ook niet uitblijven, en ik ben zeer blij dat dit mogelijk werd gemaakt door Clusteruitgeverij Schrijverspunt.
"Vlaanderen heeft eindelijk zijn De Da Vinci Code," schreef de pers destijds over mijn eerste "faction" historische thriller in de trilogie Mysterieus België, met researcher Maarten Dejonckheere als hoofdpersoon. Later verschijnen bij Clusteruitgeverij Schrijverspunt ook nog de delen 2 en 3: Nostradamus in Orval en Het Illuminati Complot.


Wie geïnteresseerd is in een lezing, stadsspel of stadswandeling met als thema "de Rechtvaardige Rechters" (Gent) of "de geheimen van het Heilig Bloed" (Brugge) kan contact opnemen met info@inter-actief.be

Populaire posts